Designer Kim Thomé
STORT SPENN:

I tillegg til å produsere bruksgjenstander jobber møbel-og produktdesigner Kim Thomé også med større installasjoner.

© Kat Green | Produsentene

Drømmen om utlandet: Kim Thomé

Vi tar en nærmere kikk på hva som driver dyktige, norske designere i utlandet. Kim Thomé har gjort suksess med sine norske røtter i London!

8. november 2018 av Cecilie Molvær Jørgensen

Møbel- og produktdesigner Kim Thomé fra Oslo, er utdannet i England, og bor og jobber nå i Margate, like utenfor London. Kim har blant annet gjort flere arbeider på oppdrag fra Wallpaper, og ikke minst fått mye oppmerksomhet for sine prosjekter for Swarovski. 

Møbel- og produktdesigner Kim Thomé
FARGERIKE:

Kim Thomés design kjennetegnes av grafiske elementer, geometrisk optikk og en forfriskende fargebruk.

© Kat Green

AVGJØRENDE ØYEBLIKK

Det har vært noen gode år, ja. Siden Swarovski og utover. Jeg har vært heldig.

Kim Thomé sitter hjemme i huset sitt i Margate, en forstad til London i Kent, som yrer av kunstnerliv, helt på kysten. Han har nettopp flyttet hit etter mange år i Øst-London, sammen med fotografkona Kat Green og deres lille sønn. Vi tar praten over telefon.

– Det var surrealistisk, det var ikke vanlig. Og det var ikke sånn at jeg ringte på døren deres, forteller Kim om karrierens «defining moment»: Å få et oppdrag fra Swarovski om å lage en gigainstallasjon i fojaeen på ærverdige Victoria & Albert Museum i London. 

Museumsinstallasjon av Kim Thomé for Swarowski
TOTEMPÅLE:

Kim scoret stort da han fikk lage den blikkfangende, seks etasjers høye Zotem for Swarowski på V&A-museet i London i 2015.

© Mark Cocksedge

Han hadde tidligere gjort en utstilling sammen med noen som jobbet som konsulent for Swarovski, og på den måten fikk han en kontakt. «Si ifra om du har lyst, så sender vi deg mange krystaller, og så ser vi om du kan finne på noe», var beskjeden han fikk, uten noen forpliktelser utover det. Kim lekte litt med krystallene, lagde en presentasjon og før han visste ord av det, ble ideen hans installert over seks etasjer i museet.

Vakre lysestaker designet av Kim Thomé
ÅPEN DØR:

Etter først å ha fått en fot innenfor hos Swarovski, fikk Kim muligheten til å bidra til produsentens aller første Swarovski Home-kolleksjon. Det gjorde han med lysestakene Plinth. 

© Produsenten

– For meg var det «wow», en opptur. Men også nedtur, for hva gjør man etter det? Når man først har fått smaken på noe så stort, så ...

37-åringen ler i andre enden av telefonen. Oppdragene har nemlig ikke latt vente på seg, hverken før eller etter. 

Moderne kafebord designet av Kim Thomé
RESTAVFALL:

Blekk fra gamle blekkpatroner ble brukt som fargestoff da Kim designet sittemøbler for Bloomberg.  

© Produsenten
Grønt og gult grafisk teppe
FLYVENDE TEPPE:

Kim ble, gjennom magasinet Wallpaper og deres utstilling Afghan Made i 2014, koblet sammen med teppeprodusenten Christopher Farr. Resultatet ble det fargerike 25 % Rug.

© Produsenten

LONDON CALLING

Kim Thomé flyttet til England for å utdanne seg til møbeldesigner i 2003, og oppdaget raskt at han hadde funnet riktig hylle i livet. Sammen med den norske designerkollegaen Amy Hunting, også hun basert i London, initierte og kuraterte han utstillingen Norwegian Prototypes i 2009 og 2010. Utstillingen, med verker av flere da unge, norske designere, som StokkeAustad, Hallgeir Homstvedt og Frost Produkt, fikk god oppmerksomhet, og ble et springbrett også for Kim. Blant annet inviterte designmagasinet Wallpaper ham til å delta i flere av sine utstillinger i etterkant, noe som igjen har bidratt til fruktbare samarbeid. Han har imidlertid aldri vurdert å jobbe fast for noen andre. 

Bevegelig speil designet av Kim Thomé
SPEILVENDT:

Kim og produsenten Balineum står bak Round and Round, en variant av et klassisk trekkspillspeil til badet. Først laget til Wallpaper Handmade-utstillingen i Milano i 2016. 

© Produsenten
Grafisk servise designet av Kim Thomé
FORMMØTE:

Det var interessant å legge rette linjer oppå buede former, sier Kim om dekoren på serviset. 

© Produsenten
Vaser i friske farger
OVERRASKENDE:

Man forventer ikke å se denne type farger på metall, og ingen av delene i vaser. Men Kim gjorde det med Dong. 

© Produsenten

EGENPRODUKSJON

– Jeg deler et studio med en del andre designere og en skulptør. Der har vi sveiseområde, steinhuggerområde, et trearbeidsareal. Jeg jobber hele tiden mot nye utstillinger, og bygger protoypene mine selv.

At Kim er vant til å jobbe «hands-on» kom godt med da han vant oppdraget om å utsmykke en tom vegg i hans gamle bydel i Øst-London. 

Glasskunst designet av Kim Thomé
OPTISK UTSMYKNING:

Det ble en hyllest til karnappvinduet som en gang hadde vært der, da Kim vant en konkurranse om å lage utsmykning til en tom vegg i det gamle nabolaget hans i Walthamstow i Øst-London.

© Kim Thomé

– Jeg måtte gjøre alt selv. Fra å gjøre ingeniørkalkulasjonene og sveise jernkonstruksjonen sammen til å montere glassplatene og sitte i liften og skru installasjonen fast til murveggen på egenhånd, forteller Kim, og legger leende til «det er i grunnen litt flaks at den henger der fremdeles».

– Det var ikke akkurat som med Swarovski, da. Der trengte jeg bare å komme med ideen min og peke og forklare hvordan jeg ville ha det, så bygget noen andre det for meg. Det var digg!

Messinglysestaker designet av Kim Thomé
LEK MED LYS:

Da Kim designet lysestakene Lump for Future Perfect, var det først og fremst lysets møte med staken som interesserte ham.

© Produsenten

Kanskje du også er interessert i...